FANDOM

Robert Pattinson
ROBERT PATTISON
Imię i Nazwisko Robert Thomas Pattinson
Data Urodzenia 13 Maja 1986
Miejsce Urodzenia Wielka Brytania, Londyn
Zawód Aktor
Lata Aktywności 2004 - Nadal
Robert Pattinson (urodzony 13 maja 1986 roku w Londynie) – brytyjski aktor filmowy i teatralny oraz muzyk i kompozytor.

Znany głównie z roli Edwarda Cullena z filmowej adaptacji powieści Zmierzch pisarki Stephenie Meyer.

Życiorys

Jego matka, Clare, pracuje w agencji modelek, a ojciec, Richard, importuje samochody z USA. Ma starsze siostry: Victorię i Elizabeth. Ukończył szkoły: Tower House School i Harrodian School w Londynie. Następnie pracował w Barnes Theatre Company. Podczas przygotowań do spektakli chodził na castingi do ról filmowych. Zagrał na deskach teatru w tragedii Williama Szekspira, Makbet.

W dzieciństwie grał w drużynach piłkarskich, jeździł na nartach i snowboardzie. Został również muzykiem – ćwiczył grę na gitarze i keyboardzie. Pisze piosenki. Mając piętnaście lat występował w Barnes Theatre Company, gdzie grał główną rolę George’a Gibbsa w przedstawieniu Thorntona Wildera Nasze miasto (Our Town). Zagrał potem w sztukach teatralnych: Wszystko ujdzie (Anything Goes) Cole’a Portera jako Lord Evelyn Oakleigh, Tessa d'Urberville (Tess of the D'Urbevilles) Thomasa Hardy w roli Aleca oraz Makbet Szekspira jako Malcolm na scenie OSO Arts Centre.

Po ukończeniu szkoły średniej Harrodian School w Londynie zadebiutował na kinowym ekranie w melodramacie kostiumowym Targowisko próżności (Vanity Fair, 2004). Pojawił się potem w telewizyjnym dramacie sensacyjno-przygodowym fantasy Klątwa pierścienia (Ring of the Nibelungs, 2004). Popularność przyniósł mu film Harry Potter i Czara Ognia, w którym zagrał postać Cedrika Diggory'ego. Trzy lata później wystąpił w adaptacji światowego bestsellera pod tytułem Zmierzch wcielając się w Edwarda Cullena. Na ścieżce dźwiękowej tego filmu pojawiają się dwa utwory zaśpiewane przez Pattinsona: "Never Think", napisana przez niego wspólnie z Samem Bradley i "Let Me Sign", autorstwa Marcusa Fostera i Bobby'ego Longa.

W 2008 zagrał w dramacie How to Be jako Art a rok później w  filmie Summer House, gdzie wcielił się w rolę Richarda.

Filmografia

  1. Vanity fair. Targowisko próżności (2004)
  2. Klątwa pierścienie (2004)
  3. Harry Potter i czara ognia (2005)
  4. Nawiedzony lotnik (2006)
  5. Pamiętnik złej matki (2007)
  6. Harry Potter i zakon feniksa (2007)
  7. Zmierzch (2008)
  8. Popiołki (2008)
  9. How to be (2008)
  10. Saga Zmierzch: Księżyc w nowiu (2009)
  11. Letni domek (2009)
  12. Miłośc i brak zaufania (2010)
  13. Twój na zawsze (2010)
  14. Saga Zmierzch: Zacmienie (2010)
  15. Woda dla słoni (2011)
  16. Saga Zmierzch: Przed świtem cz.1 (2011)
  17. Uwodziciel (2012)
  18. Saga Zmierzch: Przed świtem cz.2 (2012)
  19. Cosmopolis (2012)

Producent

  • Twój na zawsze (2010)

Zobacz także

Więcej z Fandomu

Losowa wiki