FANDOM

Seattle – miasto w stanie Waszyngton. Leży pomiędzy Zatoką Puget a jeziorem Waszyngtona z ujściem na Pacyfik, prawie 108 mil (174 km) na południe od granicy z Kanadą. Miasto jest siedzibą hrabstwa King. Jest również ważnym morskim i lotniczym portem towarowym i osobowym w handlu z Azją. Zespół miejski Seattle-Everett-Tacoma liczy ponad 3,3 mln mieszkańców.

Dane ogólne

Nazwa miasta pochodzi od zniekształcenia imienia Si'ahl, wodza okolicznych plemion Duwamish i Suquamish, zwanego częściej Chief Seattle (Wódz Seattle). Oficjalnie nazywane jest również "Szmaragdowym Miastem" (ang. Emerald City). Osada europejskich osadników powstała około 1851. W 1899 centrum miasta uległo pożarowi nazwanemu The Great Seattle Fire. Odbudowane miasto stało się jeszcze świetniejsze, ale położone na terenach bagiennych nowe budynki, cięższe od wcześniejszych drewnianych, zaczęły się zapadać. Kiedy po latach budowano drogi i chodniki, przy utwardzaniu gruntu okazało się, że nowe aleje i ulice będą musiały znajdować się na wysokości pierwszych pięter. Tak właśnie w Seattle powstały charakterystyczne piwnice. Spacerując obecnie po centrum Seattle, przechodzień znajdzie się często na zewnątrz na poziomie drugiego piętra. Żaden z budynków Seattle pierwotnie nie posiadał piwnic. Jeszcze do dziś w "piwnicach" istnieją dawne witryny sklepów i widoczne są okna instytucji i mieszkań. Podobne zjawisko osiadania budynków spotkać można w niewielu miejscach na świecie. Innym poza Seattle przykładem jest Irkuck, jednak tam za zjawisko odpowiada wieczna zmarzlina.

Demografia

Według spisu z 2000, miasto zamieszkane było przez 563 374 osoby, które tworzyły 258 499 gospodarstw domowych oraz 113 400 rodzin. Wg tamtego spisu, 67,1% ludności miasta należy do białej rasy, 16,6% to Azjaci, 9,7% to Afroamerykanie, 2,38% ludność innych ras, 1,00% rdzenni Amerykanie, 4,46% ludność wywodząca się z dwóch lub większej liczby ras, 1,50% mieszkańcy wysp Pacyfiku, 6,3% to Hiszpanie lub Latynosi. W ostatnich dekadach w Seattle nastąpił gwałtowny wzrost legalnej i nielegalnej imigracji. Latynosi to najszybciej powiększająca się grupa etniczna w stanie Waszyngton, w samych latach 2000–2002 ich liczba zwiększyła się o 10%. 2.2% mieszkańców deklaruje pochodzenie polskie. Seattle znajduje się na 2. miejscu w rankingu 50 miast USA o największym odsetku osób o orientacji homoseksualnej. W Seattle 12,9% osób deklaruje taką orientację[3]. Średni roczny dochód w mieście na gospodarstwo domowe wynosi $45 736 a średni roczny dochód na rodzinę to $62 795. Średni dochód mężczyzny to $40 929, kobiety $35 134. Średni roczny dochód na osobę wynosi $30 306. 6,9% rodzin i 11,8% populacji miasta żyje poniżej minimum socjalnego, z czego 13,8% to osoby poniżej 18 lat a 10.2% to osoby powyżej 65. roku życia. Szacuje się że 1,25% mieszkańców Seattle jest bezdomnych, z czego 14% to dzieci i „młodzi dorośli”. W 2005 magazyn Men's Fitness okrzyknął Seattle miastem o najniższym wskaźniku otyłości w USA.

Więcej z Fandomu

Losowa wiki